Hasil pembelajaran :
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat mengukur dan membandingkan isipadu ceecair dengan sukatan unit bukan piawai
Bahan / Alatan :
Botol kosong
Silinder penyukat
Langkah Pengajaran :
1. Guru meminta murid membentuk 4 kumpulan.
2. Setiap kumpulan dibekalkan dengan 4 silinder penyukat
( berbeza isipadunya) dan 2 botol kosong yang berlainan saiz berlabel
3. Murid diminta untuk menuangkan 1 botol penuh dan 1 botol lagi
untuk baki air dalam silinder penyukat
4. Seterusnya murid membuat perbandingan diantara 2 botol tersebut
5. Guru membimbing murid untuk membuat perbandingan tersebut :
Soalan :
Guru : Botol manakah yang mempunyai isipadu yang banyak ?
Murid : Botol A
Guru : Botol manakah yang mempunyai isipadu yang sedikit ?
Murid : Botol B
6. Guru membimbing murid dengan menerangkan bagaimana kejadian
tersebut berlaku
7. Murid diminta untuk membuat rumusan untuk pelajaran hari ini.
No comments:
Post a Comment